• ساعت : ۰۰:۴۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ 
با هدف توسعه و ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی؛
مراكز نوآوری و كارآفرینی در ارتباط با چالش‌های صنعت نفت در دانشكده‌های دانشگاه صنعت نفت راه‌اندازی می‌شود
تأسیس و راه‌اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه، بستر لازم جهت نفوذ و ترویج نوآوری در دانشگاه را به‌منظور پاسخگویی به نیازهای به روز صنعت نفت نهادینه‌سازی می‌نماید.

با هدف توسعه و ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه صنعت نفت، مراکز نوآوری و کارآفرینی در ارتباط با چالش‌های صنعت نفت در دانشکده‌های دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

 

مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه صنعت نفت

Petroleum University of Technology Innovation and Entrepreneurship Center

(PUTIEC) پیوتیک

 

1- پیوتیک آبادان                       (PUTIEC-Abadan)

2- پیوتیک اهواز                           (PUTIEC-Ahvaz)

3- پیوتیک تهران                       (PUTIEC-Tehran)

4- پیوتیک محمودآباد (PUTIEC-Mahmood-Abad)

دکتر کریم سلحشور، رئیس دانشگاه صنعت نفت، ضمن اعلام این خبر، توضیح داد:

دانشگاه صنعت نفت به‌عنوان تنها متولي آموزش عالی در صنعت نفت کشور، در راستای ایفای نقش تعیین‌کننده خود در خلال 9 دهه فعالیت درخشان در صنعت نفت و تحقق شعار سال 1401 "سال تولید، دانش‌بنیان ، اشتغال‌آفرین" و در عمل به فرامین مقام معظم رهبری در زمینه تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و اجرای منویات معظم له در بیانیه گام دوم انقلاب در دستیابی به قله‌های دانش و نیز عمل به تکالیف سند راهبردی خود جهت تحقق الگوی نسل دانشگاه‌های کارآفرین و اجرای مصوبه بیست و نهمین جلسه هیئت امنای دانشگاه مورخ 1400/07/24، اقدامات متعددی را از ابتدای سال 1401 جهت تأسیس و راه‌اندازي مراکز نوآوري و کارآفرینی در دانشگاه، شروع نموده است.  

دکتر سلحشور که طرح جدید مراکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه را طراحی و در جلسه مورخ 1401/05/05 هیئت رئیسه دانشگاه پیشنهاد داده است، می‌افزاید:

تأسیس و راه‌اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه، بستر لازم جهت نفوذ و ترویج نوآوری در دانشگاه را به‌منظور پاسخگویی به نیازهای به روز صنعت نفت نهادینه‌سازی می‌نماید. در این برنامه، تلاش بر این بوده تا دانشگاه بر نوآوری، پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور در صنعت نفت متمرکز شود تا شرایط لازم جهت بالندگی اقتصاد مبتنی بر دانش، فناوری و نوآوری در صنعت نفت فراهم گردد. بنابراین، دانشگاه صنعت نفت، از ابتدای سال 1401، همزمان با روند بررسی و نهایی‌سازی سند راهبردی پنجساله این دانشگاه (1401-1405) در وزارت نفت، اقدام به انجام مطالعات دقیق بر روی مدل‌های بکار رفته در دانشگاه‌های پیشرو و مطرح در سطح ملی و بین‌المللی جهت طراحی و پیاده‌سازی مراکز نوآوری و کارآفرینی خود به‌منظور توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان در اکوسیستم نوآوری و فن آفرینی در صنعت نفت نمود. این مراکز نوآوری، در حقیقت، اولین نقش‌آفرینان در اکوسیستم شکل‌گیری و توسعه‌ شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان می‌باشند که با محوریت حمایت از کارآفرینان و افراد مستعد و خلاق از طریق ایجاد بسترهای حمایتی و توانمندساز، سعی در پرورش ایده‌های نو و کاربردی با رویکردی ثروت‌آفرین در ارتباط با چالش‌های صنعت نفت خواهند داشت. دانشگاه صنعت نفت با توجه به جایگاه و ظرفیت‌های منحصر به فرد دانشی، خصوصاً در حوزه‌‌های راهبردی مرتبط به صنعت نفت، با هدف حمایت از افراد مستعد و خلاق، توسعه کسب ‌وکارهای دانش‌بنیان و ارائه‌ خدمات نوآورانه و تخصصی به شرکت‌های وابسته به وزارت نفت مبادرت به تأسیس این مراکز نموده است.

در ادامه، ایشان افزود:

در مراکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه صنعت نفت تمامی دانشجویان، اساتید و... می‌توانند ایده‌‏های اولیه خود را با دریافت خدمات حمایتی از مراکز، اجرایی نمایند. در این مراکز، ابتدا ایده‌‏های مطرح شده مورد داوری و بررسی اولیه قرار می‌‏گیرد و پس از تأیید داوران، وارد مرحله پذیرش در مراکز خواهند شد. پس از طی مراحل اجرای ایده و ساخت محصول قابل پذیرش (MVP)، تیم نوپا و یا استارت‌آپ می‌‏تواند مراحل قانونی ثبت شرکت خود را به‌عمل آورد. مکان فیزیکی و فضای کار اشتراکی این مراکز در هر یک از دانشکده‌های وابسته به دانشگاه صنعت نفت قرار دارد که به‌صورت کامل تجهیز خواهند شد تا پذیرای صاحبان ایده و تیم‌های نوآور شود.

بخشی از خدمات این مراکز شامل موارد زیر خواهد بود:

o برگزاری پیش رویداد و رویدادهای نوین کارآفرینانه جهت شناسایی و توانمندسازی افراد علاقمند و مستعد در زمینه فناروی‌های مورد نیاز صنعت نفت

o تأمین محل کار برای تیم‌های علاقه‌مند کسب و کارهای نوپا در یک بازه زمانی مشخص

o ارائه مشاوره به کسب وکارهای نوپا

o مشارکت در طرح‌های شاخص و بازاریابی و تجاری‌سازی محصولات مورد نیاز صنعت نفت

o تلاش جهت تأمین سرمایه و یا شناسایی سرمایه‌گذار مناسب برای کسب و کارهای موفق

o معرفی کسب و کارهای برتر به مراکز رشد دانشگاه

o  ایجاد شبکه‌ای از مخترعین، مبتکرین و تیم‌های فناور فعال در حوزه فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت

مخاطبان اصلی این مراکز کلیه دانشجویان‏‌، اساتید، صاحبان ایده، افراد نخبه و کارآفرین و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت می‌باشند. با این وجود، از آنجایی که این مراکز خواهان تبادل و انتقال تجربیات و دانش میان شبکه داخل و خارج از دانشگاه می‏‌باشد، افراد خارج از دانشگاه نیز می‌‏توانند از خدمات مراکز به شرط بهره‌‏مندی از توان مخاطبان اصلی دانشگاه صنعت نفت و مشارکت دادن آن‌ها در فعالیت‏‌های کسب و کار خود استفاده نمایند.

منبع خبر
روابط عمومی دانشگاه
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0