• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۰۵ 
دوره آموزشی مجازی كنترل فوران چاه (سطح 2) در دانشكده نفت اهواز برگزار گردید
دوره کنترل فوران چاه در سطح 2 ويژه دانشجویان مرتبط با عملیات حفاری برگزار گرديد تا با گذراندن این دوره با علائم فوران قبل از وقوع آن آشنا شوند.

مسئله فوران چاه و کنترل آن در میدان‌های نفتی از معضلات بزرگ صنعت نفت به شمار می‌رود و پیامدهای جبران ناپذیری از جمله از دست رفتن سرمایه‌های انسانی، آسیب به تجهیزات، هدر رفتن سیال مخزن، آسیب‌های زیست‌محیطی و هزینه‌های هنگفت اطفای حریق را به همراه دارد. خطای انسانی یکی از عوامل انکارناپذیر در بروز فوران چاه مي‌باشد که می‌توان با آموزش‌های استاندارد مطلوب و به صورت دوره‌ای، آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل رساند. در این راستا دوره کنترل فوران چاه در سطح 2 (IWCF Level 2) ويژه دانشجویان مرتبط با عملیات حفاری برگزار گرديد تا با گذراندن این دوره با علائم فوران قبل از وقوع آن آشنا شده و پیش از بروز فوران بتوان چاه را کنترل کرده و به شرایط پیش از فوران بازگرداند.

دوره آموزشی مجازي کنترل فوران چاه Fundamentals Of Well Control  (سطح 2) که به همت معاونت آموزشی و پژوهشی دانشکده نفت اهواز برگزار گردید، در 3 جلسه 6 ساعته به مدت 3 روز و در روزهاي  سه‌شنبه 99/08/20 لغایت پنج‌شنبه 99/08/22 برگزار گردید.

مدرس اين دوره، آقاي مهندس احسان زکی‌پور، کارشناس‌ارشد آموزش اداره کل حفاری بوده است. در این دوره تعداد 12 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی نفت (گرایش حفاری) حضور داشتند كه پس از اتمام دوره و ارزیابی توسط آموزش مرکزی شرکت ملی نفت ایران، گواهینامه معتبر و دارای تأئيدیه به شرکت‌کنندگان اهدا خواهد گردید.

سرفصل‌هاي آموزشي:

· مقدمه‌ای بر کنترل فوران چاه

· موانع ایجاد فوران چاه در چاه و ابزار کنترل

· دلایل فوران چاه

· نشانه‌های فوران و ابزار تشخیص فوران

· سیستم گردش گل در چاه

· رفتار شار سیال و خصوصیات آن

· روش‌های کنترل فوران و بستن موقت چاه

· کنترل فوران چاه در بازه انجام فرآیند راندن لوله جداری و عملیات سیمان‌کاری

· سیستم کنترل فورانگیر‌ها

منبع خبر
معاونت آموزشي و پژوهشي دانشكده نفت اهواز
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0