there is no image , please add image to slider


اداره تغذيه و رستوران

وظيفه اصلي اين بخش، نظارت منظم و دائمي بر پخت و توزيع غذاي دانشجويان توسط پيمانکاران، طبق مفاد قرارداد في ما بين مي‌­باشد. دانشگاه صنعت نفت داراي 6 سالن غذاخوري بوده که روزانه در سه وعده در روزهاي شنبه تا جمعه هر هفته وظيفه پخت و توزيع غذا را بعهده دارند.

دانشگاه صنعت نفت همواره با رعايت اصول بهداشتي در آماده‌سازي و پخت مواد غذايي كوشيده است، با تهيه مواد اوليه سالم و با كيفيت غذايي سالم را تهيه و در اختيار دانشجويان عزيز قرار دهد.

بخشنامه نرخ غذای دانشجویی

لذا در اين راستا به نكات و توصيه‌هاي بهداشتي ذيل اشاره مي‌گردد:

 

"توصيه‌هاي بهداشتي آماده‌سازي و پخت مواد غذايي "

 

1. رعايت اصول نگهداري مواد اوليه از جمله: پروتئين‌ها، سبزيجات، ميوه‌جات و خشكبار نياز به داشتن اطلاعات اوليه و امكانات لازم جهت نگهداري آنهاست.

 

2. جهت استفاده از مواد پروتئينی منجمد، شرايط خروج از انجماد آن‌ها مي‌بايست طبق روند و اصول بهداشت صورت پذيرد.

 

3. هنگام شستشوي سبزيجات، صيفي‌جات و ميوه‌جات دقت كافي بعمل آيد و از مواد ضدعفوني‌كننده استفاده شود.

 

4. از نگه داشتن مواد اوليه به مدت طولاني در محيط باز و گرم آشپزخانه جداً خودداري گردد.

 

5. ظروف آشپزي و تجهيزات پخت و پز مداوم شستشو و ضدعفوني گردد تا آلودگي به مواد غذايي منتقل نشود.

 

6. توصيه مي‌گردد از روغن مايع با كلسترول پايين جهت پخت و پز استفاده شود و از روغن‌هاي جامد به علت كلسترول بالا و چربي‌هاي اشباع استفاده نگردد.

 

7. حتي‌المقدور مواد غذايي پروتئيني بصورت آبپز يا كبابي مصرف گردد. در صورتي كه نياز به سرخ كردن باشد، دقت زياد بعمل آيد تا در شرايط مطلوب و بدون سوختن عمل سرخ كردن صورت پذيرد و  چنانچه روغن در هنگام استفاده  كيفيت آن از بين رود، تعويض شود. از مصرف روغن فراوان در غذاهايي چون برنج و خورشت و غيره خودداري گردد.

 

8. به منظور رعايت كليه موازين بهداشتي، دائماً محيط‌هاي پخت و پز، سرو غذا، محل‌هاي نگهداري مواد اوليه غذايي  و آب شرب و همچنين بهداشت محيط كار و نيروي انساني توسط واحدهاي بهداشتی از جمله بهداری و بهداشت صنعت نفت كنترل  و به توصيه‌های مربوطه عمل گردد.

 

9. به منظور رعايت اصول بهداشتي و  جلوگيری از بيماري‌های ناشی از مسموميت غذايي، اسراف و استفاده مطلوب از غذای طبخ شده، غذا می‌بايست در سالن رستوران توزيع و سرو گردد. همچنين از خروج وسايل سالن غذاخوري از جمله: قاشق و چنگال، سيني و غيره جداً خودداري شود.

 

10. به منظور پيشگيری از بيماري‌هاي قلبي و عروقي توصيه مي‌شود حتي‌الامكان از سس‌هاي چرب مانند سس مايونز  استفاده نگردد و در وعده سالاد از چاشنی‌های مناسب ديگر استفاده شود.

 

11. استفاده از لباس فرم بهداشتی و مناسب برای كليه عوامل طبخ، خدماتی و اجرايي آشپزخانه و  سالن رستوران الزامی است.

 

گروه‌هاي هفت‌گانه غذايي در تامين انرژي روزانه

 

روش محاسبه انرژي روزانه بدن





6.1.8.0
گروه دورانV6.1.8.0